På nye stier og med luft under vingene

En dag på skolen er ikke det samme som en dag i skogen. En dag med å fryse på beina og stinke bål er ikke det samme som nydusja og stæsja i klasserommet. En dag med lunsjen rundt bålet er ikke det samme som å henge i kantina med en baguette i hånda.

Tekst og foto: Kine Lindhardt og Ingvild B. Gleditsch

Vi må se sammenhengen mellom teori og praksis, vi må trekke klasserommet ut av skolen og vi må trekke samfunnet inn i klasserommet. Dette skal til for å utdanne gode fagarbeidere.

Krakosseter

Elevene ved barne -og ungdomsarbeiderfag ved Bjertnes videregående skole tok forrige uke turen til Krakosseter for en natts overnatting. Disse elevene har vært ute en vinterdag før, men ikke på overnattingstur. Det er noe med følelsen av å være ute en hel dag, kjenne at man fryser, erfare hva slags klær man må ha på seg, det må til.

Stemninga rundt flammene, småpraten langs langbordet, Yatzy og kortspill på kvelden, trøtte blikk rundt frokostbordet, det er bare når vi sammen, vi ser hverandre sånn.

Suppa

To ulike vegetarsupper laget vi til lunsj. En spicy grønnsakssuppe med asiatisk vri og en tomatsuppe. Det er stor smaksforskjell på en posesuppe og en laget fra bunnen av. En god barne -og ungdomsarbeider må vite hva slags mat som er sunn, hva barn i vekst trenger, for å kunne veilede barn og foreldre. Du må ha smakt og erfart for å være troverdig, og erfaringslæring er noe av det yrkesfagene representerer.

Refleksløypa

Da mørket kom sigende og kvelden viste seg med vakker stjernehimmel, var det på sin plass med enda mer faglig innhold. Alle lærer ikke på samme måte, husker alt de har lest og hørt, de må repetere. Hvordan kan vi gjøre det? Jo, med en refleksløype.

I løpet av dagen hadde vi lærere sneket oss ut i skogen og hengt opp mange reflekser. De var gjemt godt inni skogen, mellom våte grantrær, bak stubber og steiner, utenfor den tråkka stien. For å finne alle postene måtte elevene bruke hodelykt, svare på alle spørsmålene, samtidig som de måtte passe på hvor de gikk og på hverandre.

Det er når du kjenner det på kroppen, du kan erfare hvordan det kan være for andre. Ved å ta ansvar for en medelev og venn, lærer du også hvordan du kan vise omsorg og vise empati for barn og unge som profesjonell. På yrkesfag kaller vi denne måten å lære på for mesterlære, den som kan, lærer til andre.

Gjøre og ikke bare høre

Ikke alle er født med ski på beina og en haug med erfaring om den norske naturen. Ikke alle har hatt foreldre som har dratt dem ut på søndagstur heller. Men du kan bli en super fagarbeider allikevel! Du må bare gjøre ting litt annerledes og du må øve. For å lære, må du også ha det gøy, du må trives på skolen.

Fagarbeideren

Felles for elevene på barne -og ungdomsarbeiderfag er at de liker å være med mennesker, og de har valgt seg barn og unge og vi lærere valgte akkurat dem. Vi gir dem mestring og erfaring så de kan overføre sin kunnskap til andre.

Det er fagarbeideren vi leter etter bak hvert øye hos elevene våre. Kunnskap kan høres og skrives ned, men kunnskap kan også gjøres, øves og erfares. Vi lærer ikke nødvendigvis aller best i klasserommet, vi er kanskje like gode når vi er ute sammen og når vi alle fremstår som rollemodeller.

Artikkelen har vært publisert i Varingen 31.01.2020.