Ut av boka - inn i skogen

Elever fra helse- og oppvekstfag byttet nylig ut skolebøkene med turklær for å dra på sopptur.

Tekst: Elever i 1HSA, Kristin Jøtun og Ingvild B. Gleditsch, lærere

For anledningen hadde lærere hentet inn hjelp, i form av Anne Haug, som med god kunnskap veiledet oss til steder hvor vi kunne finne soppen vi var på jakt etter.

Til Høldippelen

Den dagen vi dro av gårde var det strålende solskinn. Med oss hadde vi kurver til soppen, to ulike pinnebrøddeiger og godt humør.

Opp til Høldippelen bar det. Allerede langs skogsbilveien fant vi både steinsopp og smørsopp som vi plukket med oss. Oppe ved vannet gikk Anne gjennom det vi hadde samlet på veien og fortalte oss om hva man ser etter på en sopp for å artsbestemme den. Her er det praksis, ta, lukte og se, som må til. En melsopp, ja, den lukter mel. Vår soppveileder var hele tiden tilstede og snakket med elevene om hva de fant.

Vi gikk utenfor sti og på sti, langsmed veien og med blikkene stivt ned. Her skulle det finnes sopp!

Underveis fant elevene også en del tyttebær. Den plukker vi med, hiver i fryseren og lager rørt tyttebærsyltetøy ved en senere anledning. På helse -og oppvekstfag skal vi lære oss å se muligheter, utnytte ressurser og tenke bærekraftig.

Må finne sin plass

Etter en lang vandring rundt i skogen satte vi oss ned ved bålplassen på Høldippelen. Lærer Kristin fyrte opp bålet, mens Anne og lærer Ingvild startet med å rense sopp. En av elevene deltok også med rensingen.

Rundt bålet, i det strålende solskinnet, satt elevene med lystig småsnakk. De forteller hverandre ting fra eget liv, noe som gjør dem mer sammensveiset og de blir kjent.

I starten av et skoleår er det mye som skal på plass. Ungdom må finne plassen sin i klassen og klassen må sette seg selv, under veiledning av lærere.

En tur i solskinn og med positivt bakteppe, gjør noe med oss. Utenfor klasserommet prater elever med andre klassekamerater. De finner ut ting om hverandre som vi ikke viser bak skolepulten, lærere ser andre sider av eleven og vi tenker annerledes.

Småskeptiske

Soppen havnet i stekepanna og pinnebrøddeigen ble laget til pitabrød. Alle som hadde lyst, fikk smake og alle som var skeptiske, ble oppfordret til å prøve.

«Utenfor klasserommet, blir vi kjent på en annen måte», fortalte en elev.

Et år på Bjertnes skal være et år det er moro på skolen. Yrkesfag er studieretningen hvor teori og praksis skal forenes, som sopp i skog. Det holder ikke å vise bilder av soppen, vi må lete der den er. Kunnskap og læring skal skje gjennom å gjøre, ikke høre. Inspirasjon skal vi finne hos hverandre og i samarbeid. Vi skal skinne, både elever og lærere.

Varierte dager

På helse -og oppvekstfag er dagene forskjellige, den ene dagen i klasserommet, den andre dagen på tur, for så å være sammen på skolekjøkkenet. «Det er helt annerledes enn hva vi trodde og hadde hørt», sier en annen elev. – «Vi skal til og med på besøk hjem til den ene læreren», utbryter en annen.

Vi har det morsomt på skolen, forteller klassen. Vi samarbeider i grupper, vi gjør forskjellige ting og vi lærer stadig noe nytt. Vi lærer sammen med noen. Nå har vi hatt masse gruppearbeid og vi har til og med laget film.

Inspirerende

Som lærere for en så positiv gjeng, er det morsomt og inspirerende å tenke nytt. Ut av boken, ut i skogen og inn på kjøkkenet. Vi må få variasjonen ut i hendene, kjenne på kroppen hvordan det er. Vi må lære oss å ta hensyn og samarbeide. Vi skal ha det gøy. «Vi lærer mer når det er gøy», forteller elevene oss.

Tyttebæra som vi plukket med oss, den kan vi røre til syltetøy den dagen vi skal lage kjøttkaker i brun saus. Soppen som vi forvellet og la i fryseren, blir ypperlig tilskudd til en annen rett vi kan lage.

Holdninger og verdier

Hvordan det er å jobbe i en barnehage, det kan vi høre om av barne- og ungdomsarbeideren mens vi sitter på kanten av sandkassen. Hvordan vi skal kle oss for å være ute, det lærer vi best når vi erfarer egen påkledning. Holdninger og verdier, det lærer vi gjennom erfaring og historier fra virkeligheten og i samspill med teori.

På Bjertnes har vi det gøy, vi lærer av hverandre og vi drar hverandre opp. Det vi ikke er gode på, det spør vi om hjelp til. Anne som ble med oss på tur, hun er rågod på sopp. Vi har nettverk og ressurser utenfor skolen, og vi tar dem med inn.

Teksten har tidligere vært publisert i lokalavisa Varingen.